De Groene Boog

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut nec tincidunt arcu, sit amet fermentum sem.

De Groene Boog

Aanpak Ring Zuid omvat het ombouwen van de zuidelijke ringweg van Groningen. Het project wordt gerealiseerd door de aannemerscombinatie Herepoort (bestaande uit Max Bögl, Züblin, Oosterhof Holman, Koninklijke Sjouke Dijkstra, Roelofs Wegenbouw en Jansma Drachten).

Het project heeft als doel de capaciteit van een 12 kilometer lang traject rondom Groningen te verhogen. Eén van de uitdagingen waar de aannemerscombinatie mee te maken krijgt is het omleggen van het Julianaplein. Om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorrijden terwijl de aannemerscombinatie het nieuwe Julianaplein realiseert was er een tijdelijke hulpbrug nodig. Niet zomaar een tijdelijke hulpbrug maar de grootste hulpbrug van Nederland!

Project beschrijving

Type brug Retro Light Bridge
Verkeersbelasting NEN 1991-2 + Last Model 1
Gewicht bruggen 850 ton
Maten brug 90 x 13,5 + 69 x 13,5 meter
Gebruik Openbaar verkeer

De maximale vrije overspanningen waren 34,5 meter, er is daarom gekozen voor de Retro Light Bridge. Dit type brug onderscheidt zich in het feit dat het een erg slanke constructie heeft. Door haar innovatieve geborgde pen-gat verbinding zorgt de RLB brug voor een erg snelle montage.

De hulpbrug bestaat uit RLB elementen met een standaard afmeting van 10,5 x 3 en 13,5 x 3. Tevens bestaan er voor dit type brug tussenelementen welke geplaatst dienen te worden tussen 3 meter brede elementen. Deze tussen elementen hebben een breedte van 1,5 meter. Door de combinatie van meerdere elementen, kunnen nagenoeg alle doorrijdbreedtes worden verkregen. Aan buitenste elementen is onze standaard BN4 vangrail gemonteerd.

Het monteren van de brug heeft in totaal nog geen 3 weken geduurd. Reden hiervoor is dat Retro Bridge voorafgaand aan de montage on site de bruggen al had voorgemonteerd in de juiste strengen op onze werf. Om het verkeer zo min mogelijk tot last te zijn is de overspanning over de Brailleweg ’s nachts gelegd. In totaal is er 2150 m2 brugdek geplaatst.

Extra speciaal aan de montage was dat om het veld over het Willemskanaal te leggen er een vol belaste 500 tons kraan op het reeds gebouwde veld moest staan. Doordat de RLB brug is berekend volgens de hoogste normen in de Eurocode kon de kraan op het brugdek staan.

De hulpbrug zal tot de zomer van 2024 in gebruik blijven. Tot deze tijd is de aannemerscombinatie druk met het realiseren van de het nieuwe Julianaplein. Deze tijdelijke brug is de laatste van de in totaal 3 bruggen die Retro Bridge plaatst voor combinatie Herepoort.

Hoe kunnen wij uw uitdaging overbruggen?

Account details will be confirmed via email.